Drenpa Namkha

Komentarze ()

Drenpa Namkha był wielkim mistrzem DzogczenTantry, który pozostawił nam dwa fundamentalne teksty zwane w skrócie Drang don oraz Ne don.

W sumie było trzech mistrzów Bon o tym imieniu. Ostatni z nich urodził się w 8 wieku w pobliżu Mount Kailash w osadzie  Chunlung Ngul Kha w południowo-zachodnim Tybecie. Był bardzo wykształcony , mówił biegle wieloma językami, co pomogło mu zdobyć rozległą wiedzę duchową. Nauki otrzymał zarówno od swoich rdzennych nauczycieli Bon, jak i od mistrzów linii z Indii i kraju zwanego Drusza.

Drenpa Namkha odegrał ważną rolę w okresie drugiego prześladowania praktykujących i nauk Bon. Wówczas to praktykujący innych linii buddyzmu chcąc wykorzenić Bon ze świadomości tybetańczyków próbowali pokonać bonpo w publicznych debatach przed obliczem władcy.

Aby udowodnić skuteczność praktyk Bon Drenpa Namkha dokonał prezentacji swoich sidhi, między innymi lewitując podczas wyjaśniania tekstów Bon ponad głowami przeciwników w debacie. Zrobiło to ogromne wrażenie na władcy i na zebranych,  jako, że lamowie innych linii buddyzmu nie potrafili dokonywać takich rzeczy.

Przy okazji debat religijnych z buddystami innych linii mistrz napisał dwa teksty, z których każdy składa się z tekstu rdzennego i komentarza: Drang don oraz Ne don.

Pierwszy z tekstów to opis podstawowych nauk, zawierające nauki podstawowe, czyli Ngondro które to są ścieżką prowadzącą do głównej, rzeczywistej praktyki, czyli do Ne don.

Teksty w niezwykle zwięzłej formie mówią nam o tym, jak praktykować, aby osiągnąć urzeczywistnienie. Drenpa Namkha niezbędność praktyk Ngondro ujmuje krótko:

Ktoś, kto naprawdę pragnie osiągnąć oświecenie musi zrobić trzy rzeczy:

  • siedem rzeczy nad którymi powinno się medytować,
  • trzy rzeczy, które powinno zastosować się w praktyce,
  • cztery rzeczy, które odrywają od tego życia i samsary.

Biografia Drenpa Namkha w ośmiu tomach została opublikowana przez Tsang Sonam Gyantsan w Delhi w 1983 roku.

Mantra Drenpa Namkha

Wspóczesny wizerunek

Wspóczesny wizerunek Drenpa Namkha

Jako, że Drenpa Namkha jest istotą w pełni zrealizowaną, więc można z nim praktykować i udzieli mam on swojego wsparcia. Praktyka z jego mantrą szczególnie przydatna jest w sytuacjach wielkiego stresu, światowych kryzysów i zaburzeń. Po szczegółowe instrukcje oraz przekaz do praktyki z mantrą  należy zwrócić się do kwalifikowanego lamy Bon.

Mantra: SO OM GYER PUNG DREN PA MU LA A DHA KI HA RI NI SA DRUM DHU 

Drenpa Namkha jako istota oświecona, posiada wiedzę zarówno o przeszłości i przyszłości, jak i o teraźniejszości. Drenpa Namkha zapewnia nam ochronę od złego losu, chorób i nieszczęść w aspektach podobnych jak Budda Medycyny i bóstwo dobrobytu Dzambala.

Mantra: AAH OHM HUNG DRENPA MU LA HA RI NI SA SI DI HRING  HRING HU

Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:

Komentarze

komentarze

Mala, czyli to co buddysta ma w (lewej) ręce

10454080_764316353619706_6742843054731478511_o

Malę ( Ten Gła ) każdy może kupić choćby w internetowym sklepie z produktami  produktami tybetańskimi. Wszystkie male wyglądają bardzo podobnie, służą do tego samego, choć mają setki wzorów, zrobione są z różnych materiałów i bywają  różnie ozdabiane. Najczęściej spotyka się  je z drewna, często sandałowego, […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Bez kategorii

Właściwa pozycja medytacyjna

Pozycja medytacyjna

Warto rozpocząc naszą prakatykę od właściwej postawy ciała, która pozwala nam doskonale połączyć je z naszym umysłem. Wówczas swobodny przepływ energii w naszym ciele, krwi w żyłach oraz naszego oddechu łączy ciało i umysł w jedno. Wówczas doznajemy  uczucia spokoju i głębokiego relaksu. Tradycyjnie buddyści praktykują w pozycji siedzącej, ze skrzyżowanymi […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Medytacja

Jesze Łalmo

Yeshe-Walmo

Jesze Łalmo, Obrońca Mądrości jest uważany za aspekt mądrości Sipe Gyalmo. Przez wieki, gdy religia bon cierpiała prześladowania, lamowie Bon ukrywali teksty i przedmioty rytualne w górach. Jesze Walmo jest jidamem odpowiedzialnym za zachowanie bezpieczeństwa testów i przedmiotów rytualnych zarówno w czasach prześladowań jak i współcześnie. Jako obrońca […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Czym jest Jungdrung Bon

OM MA TRI

Komentarze () | Bez kategorii

Mantra A KAR A ME

Podczas recytacji mantry wizualizuje się Tonpę Szenraba w postaci sambhogakaji. Z klatki piersiowej Buddy wychodzą trzy światła i idą do Buddów Czystego Światła i Mądrości. Wokół Tonpy Szenraba znajduje się wielu Buddów po prawej stronie i Dakiń po lewej stronie. W centrum należy zwizualizować mistrzów Sutry, Tantry i Dzogczen oraz strażników […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Jungdrung Bon

Jesze Łalmo

Jesze Łalmo, Obrońca Mądrości jest uważany za aspekt mądrości Sipe Gyalmo. Przez wieki, gdy religia bon cierpiała prześladowania, lamowie Bon ukrywali teksty i przedmioty rytualne w górach. Jesze Walmo jest jidamem odpowiedzialnym za zachowanie bezpieczeństwa testów i przedmiotów rytualnych zarówno w czasach prześladowań jak i współcześnie. Jako obrońca […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Czym jest Jungdrung Bon

Tummo

Informacje o Tummo (medyczne)

Komentarze () | Bez kategorii

Jak zostać lamą Bon?

Po zniszczeniu klasztorów Bon w Tybecie lamowie i mnisi pozbawienia zostali środków do życia, miejsc do praktyk a także możliwości nauczania. Po kilku latach na emigracji w Indiach, Nepalu i krajach ościennych diaspora Bon powoli lecz konsekwentnie odbudowywała klasztory a wraz z nimi system nauczania zarówno mnichów, lamów jak i świeckich bonpo. Pierwsza […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Jak zostać lamą Bon?