Cztery podstawowe zasady Dzogczen

Komentarze ()

Podczas udzielania nauk w ośrodku w Wildze 2003 r. Jongdzin Rinpocze udzielił wyjaśnień dotyczących podstawowych zasad praktyki dziewiątej, najwyższej ścieżki Bon, czyli Dzogczen.

1148856_285569714932392_1006060290_n

Źródło:

„Nauki Dzogczen podlegają czterem podstawowym zasadom. Pierwszą rzecza jest całkowicie ustny przekaz nauk z cyklu Zhang Zhung Nyan Gyud. Fakt spisania ich ma znaczenie symboliczne, a tak naprawdę pochodzą one zawsze z ust mistrza. Podczas przekazywania tych nauk mistrz przestrzega zasady nie dodawania do nich swoich koncepcji. Ma on przede wszystkim praktykować i dopiero, kiedy nadchodzi doświadczenie może uczyć innych. Nie wolno mu niczego do tekstów dodawać, ponieważ nie chodzi tutaj o przekazywanie jego osobistych przekonań. W tej linii dodawanie czegokolwiek do upadeśy Mistrzów jest zabronione. Kolejnym uczniom przekazywane jest dokładnie to, co zostało zapisane bez żadnych dodatków. W taki sposób przekazuje się te nauki od mistrza do ucznia i nie stosuje się komentarzy , ponieważ wszystko co może dodać zwykły człowiek wynika z jego własnych życzeń. taka jest druga podstawowa zasada.

Ktoś, kto podchodzi do tych nauk poważnie, po ich otrzymaniu podejmuje praktykę, ponieważ pragnie ich doświadczyć. Dopiero po uzyskaniu doświadczenia może dzielić się nimi z innymi ludźmi. Gdy natomiast brak mu doświadczenia, wtedy postępuje w sposób taki, jakby dodawał swoje komentarze do esencji nauk.

Praktykujący nie może mieszać nauk z jakąś swoją wiedzą, którą posiadł. Należy zwyczajnie, bez ekscytacji i bez oglądania się na innych praktykować.

Nie należy nikomu zazdrościć, ani też z nikim nie konkurować. Ważne jest aby do tych nauk nie wprowadzać zatrutej świadomości, jaka wynika ze współzawodnictwa. Taka jest zasada czwarta. ( …) Nauki Dzogczen przedstawiają sobą coś takiego, jak tekst medyczny, a zasadnicze instrukcje przypominają lekarstwo.Nie jest zbyt użyteczne gdy tylko zapoznasz się z tekstem, a nie zażyjesz lekarstwa. Same nauki ci nie pomogą. Musisz wziąć lekarstwo, co dla nas oznacza, że musimy praktykować.

Nauki tutaj przekazywane nie należą do rzeczy, które można łatwo otrzymać. Jeśli przyjeżdżasz na tydzień lub dwa na retrit i tam praktykujesz, a potem spodziewasz się, że jest to wystarczające, aby ulżyć twojemu cierpieniu, oznacza to tyle, że tkwisz w nierealistycznym oczekiwaniu. Powinno się poznać każdy najdrobniejszych detal nauk i dowiedzieć się, jakie w naukach kryje się znaczenie. Niemniej nawet pełne zrozumienie nauk nadal nie pomaga.Nauki muszą znaleźć zastosowanie na drodze praktyki.”

Jongdzin Rinpocze w Wildze w 2013r.

 

Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:

Komentarze

komentarze

Mala, czyli to co buddysta ma w (lewej) ręce

10454080_764316353619706_6742843054731478511_o

Malę ( Ten Gła ) każdy może kupić choćby w internetowym sklepie z produktami  produktami tybetańskimi. Wszystkie male wyglądają bardzo podobnie, służą do tego samego, choć mają setki wzorów, zrobione są z różnych materiałów i bywają  różnie ozdabiane. Najczęściej spotyka się  je z drewna, często sandałowego, […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Bez kategorii

Właściwa pozycja medytacyjna

Pozycja medytacyjna

Warto rozpocząc naszą prakatykę od właściwej postawy ciała, która pozwala nam doskonale połączyć je z naszym umysłem. Wówczas swobodny przepływ energii w naszym ciele, krwi w żyłach oraz naszego oddechu łączy ciało i umysł w jedno. Wówczas doznajemy  uczucia spokoju i głębokiego relaksu. Tradycyjnie buddyści praktykują w pozycji siedzącej, ze skrzyżowanymi […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Medytacja

Jesze Łalmo

Yeshe-Walmo

Jesze Łalmo, Obrońca Mądrości jest uważany za aspekt mądrości Sipe Gyalmo. Przez wieki, gdy religia bon cierpiała prześladowania, lamowie Bon ukrywali teksty i przedmioty rytualne w górach. Jesze Walmo jest jidamem odpowiedzialnym za zachowanie bezpieczeństwa testów i przedmiotów rytualnych zarówno w czasach prześladowań jak i współcześnie. Jako obrońca […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Czym jest Jungdrung Bon

OM MA TRI

Komentarze () | Bez kategorii

Mantra A KAR A ME

Podczas recytacji mantry wizualizuje się Tonpę Szenraba w postaci sambhogakaji. Z klatki piersiowej Buddy wychodzą trzy światła i idą do Buddów Czystego Światła i Mądrości. Wokół Tonpy Szenraba znajduje się wielu Buddów po prawej stronie i Dakiń po lewej stronie. W centrum należy zwizualizować mistrzów Sutry, Tantry i Dzogczen oraz strażników […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Jungdrung Bon

Jesze Łalmo

Jesze Łalmo, Obrońca Mądrości jest uważany za aspekt mądrości Sipe Gyalmo. Przez wieki, gdy religia bon cierpiała prześladowania, lamowie Bon ukrywali teksty i przedmioty rytualne w górach. Jesze Walmo jest jidamem odpowiedzialnym za zachowanie bezpieczeństwa testów i przedmiotów rytualnych zarówno w czasach prześladowań jak i współcześnie. Jako obrońca […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Czym jest Jungdrung Bon

Tummo

Informacje o Tummo (medyczne)

Komentarze () | Bez kategorii

Jak zostać lamą Bon?

Po zniszczeniu klasztorów Bon w Tybecie lamowie i mnisi pozbawienia zostali środków do życia, miejsc do praktyk a także możliwości nauczania. Po kilku latach na emigracji w Indiach, Nepalu i krajach ościennych diaspora Bon powoli lecz konsekwentnie odbudowywała klasztory a wraz z nimi system nauczania zarówno mnichów, lamów jak i świeckich bonpo. Pierwsza […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Jak zostać lamą Bon?