Cztery grupy gości, którym składamy codziennie ofiarowania

Komentarze ()

Codzienne ofiarowania składamy czterem grupom zaproszonych gości, czyli istot niematerialnych:

Goście pierwszej grupy- to w pełni oświecone istoty, buddowie, bodhisattwowie oraz mistrzowie, którzy osiągnęli oświecenie, do tego bóstwa opiekuńcze ( Jidamy) oraz żeńskie boginie (Khandro). Do tych bóstw modlimy się, prosimy ich o błogosławieństwa, wykonujemy dla nich pokłony, prosimy o udzielenie schronienia.

Jak pisze lama Tenzin Wangyal Rimpocze:

„Do uzdrawiania potrzebna jest energia i ważne jest, aby połączyć się z odpowiednim jej źródłem i utrzymać z nim dobry związek.Najlepsze źródło energii stanowi gość pierwszej grupy”.

Ofiarowania dla gości pierwszej i drugiej grupy możemy robić również za pomocą mudr, czyli specjalnych układów dłoni, których celem jest wywołanie odpowiedniego przepływu energii. Za pomoc mudr możemy symboliczne ofiarować wodę, ogień, kadzidło, jedzenie, kwiaty oraz mandalę, symbolizującą Wszechświat.

Goście drugiej grupy – to potężne, lecz nie w pełni oświecone istoty. To istoty ze świata bogów, lecz nie w pełni urzeczywistnione ,opiekunowie i strażnicy dharmy. Są to również istoty, które związane są z innymi planetami, które podobnie jak Ziemia mają swoją świadomość i siłę. Do tej grupy zalicza się również istoty, które w kulturze europejskiej nazywamy aniołami. Istoty te traktować należy z szacunkiem i oddaniem. Wiele z nich związanych jest z rytuałami uzdrawiania i wspierania naszego dobrobytu.

Goście trzeciej grupy – to istoty ośmiu klas istot żyjących we wszechświecie, oraz te z którymi wiąże nas jakiś związek karmiczny. Są one zarówno materialne ( ludzie ) jak i nie materialne ( duchy), z którymi kiedykolwiek weszliśmy w jakikolwiek relacje i coś nas jeszcze z tymi istotami łączy.

Może to być zarówno nasz dług karmiczny wobec naszej matki, który pochodzi z jednego z poprzednich wcieleń. Może to być też dług kogoś kogo wobec nas. Osoby tej nawet nie znamy, a wyrządziła nam ona kiedyś krzywdę i nie ma obecnie okazji do spłacenia wobec nas tego długu. Goście trzeciej grupy, to zarówno nasi przyjaciele jak i nasi wrogowie. Również są to istoty niematerialne, które kiedyś uraziliśmy czymkolwiek lub byliśmy z nimi w związku na przykład jako osoby praktykujące jakąś religię.

Z kim powiązani jesteśmy karmicznie?

Wiele problemów jakie spotyka nas w życiu spowodowanych jest przyczynami karmicznymi w relacjach z ludźmi oraz z istotami niematerialnymi. Tych relacji z setek wcieleń na ziemi i w kosmosie mamy bez liku. Manifestują się one praktycznie co chwilę.

W pracy bez najmniejszego powodu nie lubi nas nowy kolega z którym nie łączą nas żadne relacje. Gdy sprawdzi to jasnowidz okazuje się, że wyrządziliśmy mu wiele wcieleń temu krzywdę. Dzisiaj nieświadomie unika nas, bo na przykład się nas boi nie wiedząc tego. Jadąc samochodem na prostej drodze wjeżdżamy w bok auta w którym siedzi drobna, spokojna, dystyngowana pani. Nie wiedzieć czemu bez powodu panicznie się jej boimy, mimo, że nie jest agresywna. Bez trudu jasnowidz odczyta wspomnienia karmiczne z wcielenia, gdy ta miła pani będąc mężczyzną znęcała się nad nami gdy byliśmy jej niewolnikiem na plantacji trzciny cukrowej.

Bez powodu daleki znajomy pomaga nam w trudnej, życiowej sprawie angażując swój czas i pieniądze mimo, że tego od niego nie mamy powodu oczekiwać. To może być nieświadoma próba spłacenia długu karmicznego jaki chce on uczynić nie zdając sobie nawet z tego sprawy.

Długi i zobowiązania karmiczne mamy też wobec innych religii jakie kiedyś, w poprzednich wcieleniach wyznawaliśmy, wobec bóstw które wówczas czciliśmy, pozostają i wiążą nas śluby zakonne jakie składaliśmy w poprzednich wcieleniach będąc mnichami religii, których dzisiaj już może nie być, albo nie wiemy nawet o nich że istnieją. Duchy znieważone przez nas w przeszłości również nas wiążą karmicznie i wymagają wcześniej czy później uwolnienia i zamknięcia tej relacji.

Goście czwartej grupy – to istoty niematerialne, które są bardzo słabe i potrzebują naszej pomocy.Jak wynika z tekstu Ofiarowania Sur spisanego przez lamę Kjungula Rimpocze są to między innymi osoby, które opuściły ciało a nie uzyskały kolejnego życia, osoby które znajdują się w Bardo przejściowo lub utknęły tam na dłużej.

Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:

Komentarze

komentarze

Mala, czyli to co buddysta ma w (lewej) ręce

10454080_764316353619706_6742843054731478511_o

Malę ( Ten Gła ) każdy może kupić choćby w internetowym sklepie z produktami  produktami tybetańskimi. Wszystkie male wyglądają bardzo podobnie, służą do tego samego, choć mają setki wzorów, zrobione są z różnych materiałów i bywają  różnie ozdabiane. Najczęściej spotyka się  je z drewna, często sandałowego, […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Bez kategorii

Właściwa pozycja medytacyjna

Pozycja medytacyjna

Warto rozpocząc naszą prakatykę od właściwej postawy ciała, która pozwala nam doskonale połączyć je z naszym umysłem. Wówczas swobodny przepływ energii w naszym ciele, krwi w żyłach oraz naszego oddechu łączy ciało i umysł w jedno. Wówczas doznajemy  uczucia spokoju i głębokiego relaksu. Tradycyjnie buddyści praktykują w pozycji siedzącej, ze skrzyżowanymi […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Medytacja

Jesze Łalmo

Yeshe-Walmo

Jesze Łalmo, Obrońca Mądrości jest uważany za aspekt mądrości Sipe Gyalmo. Przez wieki, gdy religia bon cierpiała prześladowania, lamowie Bon ukrywali teksty i przedmioty rytualne w górach. Jesze Walmo jest jidamem odpowiedzialnym za zachowanie bezpieczeństwa testów i przedmiotów rytualnych zarówno w czasach prześladowań jak i współcześnie. Jako obrońca […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Czym jest Jungdrung Bon

OM MA TRI

Komentarze () | Bez kategorii

Mantra A KAR A ME

Podczas recytacji mantry wizualizuje się Tonpę Szenraba w postaci sambhogakaji. Z klatki piersiowej Buddy wychodzą trzy światła i idą do Buddów Czystego Światła i Mądrości. Wokół Tonpy Szenraba znajduje się wielu Buddów po prawej stronie i Dakiń po lewej stronie. W centrum należy zwizualizować mistrzów Sutry, Tantry i Dzogczen oraz strażników […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Jungdrung Bon

Jesze Łalmo

Jesze Łalmo, Obrońca Mądrości jest uważany za aspekt mądrości Sipe Gyalmo. Przez wieki, gdy religia bon cierpiała prześladowania, lamowie Bon ukrywali teksty i przedmioty rytualne w górach. Jesze Walmo jest jidamem odpowiedzialnym za zachowanie bezpieczeństwa testów i przedmiotów rytualnych zarówno w czasach prześladowań jak i współcześnie. Jako obrońca […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Czym jest Jungdrung Bon

Tummo

Informacje o Tummo (medyczne)

Komentarze () | Bez kategorii

Jak zostać lamą Bon?

Po zniszczeniu klasztorów Bon w Tybecie lamowie i mnisi pozbawienia zostali środków do życia, miejsc do praktyk a także możliwości nauczania. Po kilku latach na emigracji w Indiach, Nepalu i krajach ościennych diaspora Bon powoli lecz konsekwentnie odbudowywała klasztory a wraz z nimi system nauczania zarówno mnichów, lamów jak i świeckich bonpo. Pierwsza […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Jak zostać lamą Bon?