Co to jest Dzogczen?

Komentarze ()

Dzogczen jest kompletnym systemem nauk i praktyk stanowiących dziewiątą, najwyższą ścieżkę Bon.

Sama nazwa tłumaczona jest z tybetańskiego jako Wielka Doskonałość, lub Wielka Kompletność, jako, że Dzogczen posiada własny pogląd oraz praktykę, która przynosi praktykującemu całkowity rezultat. Pozostałe osiem ścieżek Bon (‚Dziewieć Pojazdów‘) uważane są za stopnie i etapy na drodze do urzeczywistnienia i traktowane jako niższe wobec ścieżki najwyższej, czyli własnie Dzogczen.

Dzogczen, dziewiąta ścieżka Bon praktykowana jest również w innych szkołach buddyzmu. Nazywa się ona tam tak samo, ale również znana jest pod sanskrytcką nazwą Ati Joga lub Maha Joga.

Pogląd Dzogczen

Poglądem dzogczen jest pierwotna czystość ( Ka-dak) podstawy oraz spontaniczne urzeczywistnienie zjawisk podstawy w samsarze w której żyjemy bądź w nirvanie w jakiej poprzez naszą praktykę mamy się znaleźć.

Praktyki Dzogczen polegają na dalszym oczyszczaniu umysłu w celu osiągnięcia pierwotnej czystości, spoczęcie w niej bez rozproszeń oraz przekroczenie tego stanu ( Thod rgal) w celu spontanicznego urzeczywistnienia i osiagnięcie stanu „pierwotnego buddy“ ( Kuntu Zangpo). Stan ten odpowiada potrójnej istocie rigpy: pierwotnie czystej, spontanicznie objawiającej się oraz wszechobecnego współczucia dla nieprzeliczonych manifestacji samsary i nirvany.

Nauki podają, że są to trzy nierozdzielne kaje, obecne jako jedna. Są to: przez nikogo nie stworzona Dharmakaja, jej świetlista jasność reprezentuje właściwą pustce przejrzystą promienność ( Sambhodakaja), a jej pojawinie się jest wolne od jakichkolwiek przeszkód (jako Nirmanakaja).

Linie przekazu

W Bon są trzy linie przekazu Dzogczen: Sziang Sziung Njen Gju, pochodzących od mistrza medytacji Gjerpungpa ( VIII w n.e.), A Tri z odnalezionych term mistrza Meutön Gongcö Ritrö Cienpo ( XI w. n.e.), oraz przekaz z term  mistrza Siötön Ngödrup Drakpa ( XI-XII w. n.e.). Przekazy są żywe, przekazywane z mistrza na ucznia nieprzerwanie od chwili ich powstania.

Tapihritsa

Najbardziej znanym mistrzem Dzogczen jest Tapihritsa, mistrz przekazu z Sziang Sziung Njam Gju żyjący na przełomie VII/VIII w n.e.), który przekazał nauki mistrzowi Gjerpungpa. Współczesnym najbardziej znanym mistrzem dzogczen religii bön jest Lopön Tenzin Namdak Rinpocze.

Podział nauk

Nauki Dzogczen dzielą się na trzy główne kategorie: umysłu ( semde), przestrzeni( longde) oraz tajmenych pouczeń ( mennakde ). Ostatnia kategoria nauczana jest na poziomie zewnętrznym, wewnętrznym, tajemnym,oraz najbardziej tajemnym.

Praktyki najwyższe obejmują praktyki przygotowawcze do Trekcio, w tym praktyki Ruszen i ćwiczenia Tsa lung. Praktyki Trekcio ( „całkowite odcięcie“) odbywają się w asyście lamy, gdy uczeń rozpoznaje stan rigpy, czystej obecności i stopniowo przyzwyczaja się do niego. Stosowane są tutaj praktyki wpatrywania się w niebo.

Kolejnym etapem praktyk jest Thogal ( „dalszy postęp“), gdzie praktykuje się między innymi 49 dniowe odosobnienia w ciemności pod okiem doświadczonego lamy. Podczas odosobnienia praktykuje się „Cztery wizje“, które odpowiadają procesowi przejścia przez bardo i które prowadzą do stanu trzech ciał buddy, czyli doskonałego oświecenia.

Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:

Komentarze

komentarze

Mala, czyli to co buddysta ma w (lewej) ręce

10454080_764316353619706_6742843054731478511_o

Malę ( Ten Gła ) każdy może kupić choćby w internetowym sklepie z produktami  produktami tybetańskimi. Wszystkie male wyglądają bardzo podobnie, służą do tego samego, choć mają setki wzorów, zrobione są z różnych materiałów i bywają  różnie ozdabiane. Najczęściej spotyka się  je z drewna, często sandałowego, […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Bez kategorii

Właściwa pozycja medytacyjna

Pozycja medytacyjna

Warto rozpocząc naszą prakatykę od właściwej postawy ciała, która pozwala nam doskonale połączyć je z naszym umysłem. Wówczas swobodny przepływ energii w naszym ciele, krwi w żyłach oraz naszego oddechu łączy ciało i umysł w jedno. Wówczas doznajemy  uczucia spokoju i głębokiego relaksu. Tradycyjnie buddyści praktykują w pozycji siedzącej, ze skrzyżowanymi […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Medytacja

Jesze Łalmo

Yeshe-Walmo

Jesze Łalmo, Obrońca Mądrości jest uważany za aspekt mądrości Sipe Gyalmo. Przez wieki, gdy religia bon cierpiała prześladowania, lamowie Bon ukrywali teksty i przedmioty rytualne w górach. Jesze Walmo jest jidamem odpowiedzialnym za zachowanie bezpieczeństwa testów i przedmiotów rytualnych zarówno w czasach prześladowań jak i współcześnie. Jako obrońca […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Czym jest Jungdrung Bon

OM MA TRI

Komentarze () | Bez kategorii

Mantra A KAR A ME

Podczas recytacji mantry wizualizuje się Tonpę Szenraba w postaci sambhogakaji. Z klatki piersiowej Buddy wychodzą trzy światła i idą do Buddów Czystego Światła i Mądrości. Wokół Tonpy Szenraba znajduje się wielu Buddów po prawej stronie i Dakiń po lewej stronie. W centrum należy zwizualizować mistrzów Sutry, Tantry i Dzogczen oraz strażników […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Jungdrung Bon

Jesze Łalmo

Jesze Łalmo, Obrońca Mądrości jest uważany za aspekt mądrości Sipe Gyalmo. Przez wieki, gdy religia bon cierpiała prześladowania, lamowie Bon ukrywali teksty i przedmioty rytualne w górach. Jesze Walmo jest jidamem odpowiedzialnym za zachowanie bezpieczeństwa testów i przedmiotów rytualnych zarówno w czasach prześladowań jak i współcześnie. Jako obrońca […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Czym jest Jungdrung Bon

Tummo

Informacje o Tummo (medyczne)

Komentarze () | Bez kategorii

Jak zostać lamą Bon?

Po zniszczeniu klasztorów Bon w Tybecie lamowie i mnisi pozbawienia zostali środków do życia, miejsc do praktyk a także możliwości nauczania. Po kilku latach na emigracji w Indiach, Nepalu i krajach ościennych diaspora Bon powoli lecz konsekwentnie odbudowywała klasztory a wraz z nimi system nauczania zarówno mnichów, lamów jak i świeckich bonpo. Pierwsza […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Jak zostać lamą Bon?