„21 gwoździ”. Tekst z instrukcjami o pewności naturalnego stanu

Komentarze ()

Nad jeziorem Darok  medytujący mistrz Gyerpung Nangzher Lodpo, miał swoje  trzecie i ostatnie spotkanie z Tapihritsą, który objawił mu się w formie Nirmanakai.

Tapihritsa powiedział mu: ” zostałeś doprowadzony do ostatecznego celu. Teraz przekażę Ci najwyższe, ustne instrukcje Dzogczen. To będzie ostatnie już moje nauczanie dla Ciebie, które jest najwyższymi naukami Bon i sercem Tantr. Są one jak źrenica oka dla ciała człowieka.”   Tapihritsa przekazał Gyerpungpie najwyższe nauki nakazując je spisać, co zaowocowało powstaniem tekstu ” 21 gwoździ” . Są to nauczane do dzisiaj, również w Polsce,   najbardziej tajemne nauki Dzogczen.

Linia tych nauk pochodzi od pierwotnego buddy Kuntu Zangpo i była przekazywana z umysłu do umysłu, bez słów, przez dziewięć pokoleń praktykujących. Następnie, przez kolejne dwadzieścia cztery pokolenia, aż do mistrza Tapihritsy nauki były przekazywane w formie ustnej. On to właśnie przekazał je mistrzowi Gyerpungpie aby ten spisał je dla przyszłych pokoleń praktykujących.

Treść nauk 21 gwoździ

21 gwoździ

Nauki „21 małych gwoździ” utrzymywane były w formie manuskryptu, ręcznie przepisywanego przez stulecia. Pierwsze drukowane wydanie tych nauk z drewnianych bloków, miało miejsce dopiero w 1950r. Kolejne wydanie ukazało się w 1968 w New Delhi. W Polsce tekst ukazał się nakładem związku Garuda w latach dwutysięcznych.

Nauki te zawarte są w cyklu Ustnego przekazu z Siang Siung, w najbardziej ezoterycznej jego części, w dziale czwartym, nazwanym „Najwyższa tajemnica, zdobycie nieodwracalnej pewności naturalnego stanu”. Tekst koncentruje się na dwóch wątkach: pierwszym jest przywiedzenie ucznia do stanu nieodwracalnej pewności dotyczącej naturalnego stanu umysłu. Tytułowe gwoździe mają wręcz przygwoździć pewność naturalnego stanu ucznia. Istotą nauk jest jak najgłębsze odcięcie wątpliwości praktykującego.

Drugim wątkiem przewijającym się przez cały tekst jest jego sekretność. Każdy gwóźdź kończy się poleceniem Samaja!, które komentarz do tekstu wyjaśnia jako nakaz zachowania tych nauk jako szczególnie sekretne. W tekście wyszczególnia się  wiele szkodliwych nieporozumień, które mogą wyniknąć, gdy tekst będzie studiowany przez osoby jeszcze nie przygotowane do tego.

Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:

Komentarze

komentarze

Mala, czyli to co buddysta ma w (lewej) ręce

10454080_764316353619706_6742843054731478511_o

Malę ( Ten Gła ) każdy może kupić choćby w internetowym sklepie z produktami  produktami tybetańskimi. Wszystkie male wyglądają bardzo podobnie, służą do tego samego, choć mają setki wzorów, zrobione są z różnych materiałów i bywają  różnie ozdabiane. Najczęściej spotyka się  je z drewna, często sandałowego, […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Bez kategorii

Właściwa pozycja medytacyjna

Pozycja medytacyjna

Warto rozpocząc naszą prakatykę od właściwej postawy ciała, która pozwala nam doskonale połączyć je z naszym umysłem. Wówczas swobodny przepływ energii w naszym ciele, krwi w żyłach oraz naszego oddechu łączy ciało i umysł w jedno. Wówczas doznajemy  uczucia spokoju i głębokiego relaksu. Tradycyjnie buddyści praktykują w pozycji siedzącej, ze skrzyżowanymi […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Medytacja

Jesze Łalmo

Yeshe-Walmo

Jesze Łalmo, Obrońca Mądrości jest uważany za aspekt mądrości Sipe Gyalmo. Przez wieki, gdy religia bon cierpiała prześladowania, lamowie Bon ukrywali teksty i przedmioty rytualne w górach. Jesze Walmo jest jidamem odpowiedzialnym za zachowanie bezpieczeństwa testów i przedmiotów rytualnych zarówno w czasach prześladowań jak i współcześnie. Jako obrońca […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Czym jest Jungdrung Bon

OM MA TRI

Komentarze () | Bez kategorii

Mantra A KAR A ME

Podczas recytacji mantry wizualizuje się Tonpę Szenraba w postaci sambhogakaji. Z klatki piersiowej Buddy wychodzą trzy światła i idą do Buddów Czystego Światła i Mądrości. Wokół Tonpy Szenraba znajduje się wielu Buddów po prawej stronie i Dakiń po lewej stronie. W centrum należy zwizualizować mistrzów Sutry, Tantry i Dzogczen oraz strażników […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Jungdrung Bon

Jesze Łalmo

Jesze Łalmo, Obrońca Mądrości jest uważany za aspekt mądrości Sipe Gyalmo. Przez wieki, gdy religia bon cierpiała prześladowania, lamowie Bon ukrywali teksty i przedmioty rytualne w górach. Jesze Walmo jest jidamem odpowiedzialnym za zachowanie bezpieczeństwa testów i przedmiotów rytualnych zarówno w czasach prześladowań jak i współcześnie. Jako obrońca […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Czym jest Jungdrung Bon

Tummo

Informacje o Tummo (medyczne)

Komentarze () | Bez kategorii

Jak zostać lamą Bon?

Po zniszczeniu klasztorów Bon w Tybecie lamowie i mnisi pozbawienia zostali środków do życia, miejsc do praktyk a także możliwości nauczania. Po kilku latach na emigracji w Indiach, Nepalu i krajach ościennych diaspora Bon powoli lecz konsekwentnie odbudowywała klasztory a wraz z nimi system nauczania zarówno mnichów, lamów jak i świeckich bonpo. Pierwsza […]

Czytaj dalej

Komentarze () | Jak zostać lamą Bon?